Malmö centralstation i högform!


Är man Malmöbo är man väl bekant med att det de senaste åren pågått ett frenetiskt byggande av den nya citytunneln, som blev färdig för användning i december 2010 (ett halvår FÖRE planerat datum!). Efterhand har också den nya centralstationen blivit klar, och nu alltså också matinrättningarna på nämnda station.

Den ursprungliga stationsbyggnaden i sig är ett mindre mästerverk. Vem som var arkitekt till denna skapelse har jag inte lyckats utröna, men efter att en anlagd brand år 1866 förstört stora delar av den ursprungliga byggnaden, invigd 1856, uppfördes en delvis ny byggnad som stod klar år 1872. I slutet av 1800-talet byggdes den mindre vänthallen, nu använd som café, klädd med grönglaserat tegel som ger lokalen en fantastisk karaktär!


Ute i vänthallen det turkosglaserade teglet. Vilken färg!



Här har man utnyttjat hallens potential till max, och resultatet är en station nästan med New York-känsla. Matinrättningarnas kuber är inklädda i mörka träpaneler precis som stationens urspungliga restaurang, och inuti är de enhetligt klädda i vitt half-tile-kakel, en typisk gammal stations- och tunnebaneväggbeklädning, såväl som i restaurangkök. Kombinationen mörkbetsad björk, vita marmorbänkar och halftilekakel är helt enkelt givet för stilen kring sekelskiftet, och lika snyggt idag. Fint genomfört tycker jag, även om man kunde följt originalpanelernas betsade björkprofiler och speglar lite bättre.

Äntligen en station man faktiskt kan äta på, eller ta en spännande paus mellan resorna med ett ostron och ett glas champagne. För vintern är på väg, och det vore dumdristigt att räkna med att tågen kommer och g
1866 brann stationshuset ned efter en anlagd vindsbrand, ett nytt stationshus uppfördes på samma plats 1872 ritat av SJ:s chefsarkitekt
Adolf Wilhelm Edelsvärd, där idag kungliga väntsalen från 1892 är inrymd.
Det stora stationshuset(det nuvarande) i vinkel mot spåren uppfördes 1891, ritat av A.W Edelsvärd och Folke Zettervall.
Stationshuset påbyggdes med en våning 1924 då även en stor snygg ombyggnad av Malmö C genomfördes av arkitekten Folke Zettervall, vilken även ritade stationshusen i Eslöv,Hässleholm,Alvesta och Krylbo, vilken Folke Zettervall fick pris för.