Från Gamla Järnvägshistoriskt Forum:
Mina minnen som pryoelev i Hagalund
Re: Gustaf Wadsten, Mina minnen som pryoelev i Hagalund
>>Gustaf har bett mig att lägga ut detta. Håll till godo.
>>MINA MINNEN SOM PRYOELEV I HAGALUND
>>av Gustaf Wadsten
>>I oktober 1968 hade jag som "åttondeklassare" i Hedvig Eleonora Folkskola i Stockholm förmånen att få "Prya" som det hette på den tiden (praktisk yrkesorientering PRYO) på SJ:s lokstation i Hagalund utanför Stockholm. Detta ägde rum efter förhandlingar mellan SJ och skolans rektor Eric Thorsén.
>>Torsdag, första dagen:
>>Sover dåligt och vaknar tidigt klockan 6 full av förväntan, tidigt för mig som annars gick upp halv åtta. Mamma har gjort god matsäck som jag plockar ut ur kylskåpet och stoppar ner i bagen, Skyndar mig sedan fort iväg för att hinna med tunnelbanan från Karlaplan till T-centralen och vidare med pendeltåget, som bestod av ett Xoa6-tåg, från Stockholm C klockan 07:07 mot Upplands Väsby. Går av i Ulriksdal, biljetten dit kostade mig 1,40 (1). Därefter promenerade jag över Enköpingsvägen (E18) fram till portvakten, där blir det "stopp och belägg!", anmälan krävs, hänvisning till byrådirektör Ove Kronbjörk (legendarisk i Hagalund). Vederbörande kommer personligen och hämtar mig och två elever till, vi går till hans kontorsrum, som är beläget i "Vita huset", väl där beskriver Kronbjörk verksamheten på lok- och vagnstationen, därefter får vi skriva på ett papper där SJ fråntager sig allt ansvar för eventuella olyckor m.m.
>>
>>
>>Hagalund 29 april 1965. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum
>>
>>Skyddsombudet för lokverkstaden Ragnar Andersson kommer sedan upp och hämtar oss. Han visade oss runt i hela den stora Hagalundsanläggningen, lokverkstaden, vagnhallarna, hela bangården samt tvätten (där all sovvagns och överliggningstvätt från hela landet hamnar) m.m. Var skall jag placeras? I lokverkstaden förstås! Där presenterar Ragnar Andersson mig för förste verkmästare Eklund (gick under namnet "Ekan") han fick hand om mig första dagen. Vi började med att bege oss till förrådet för att hämta ut passande blåställ, tvål och raffinol till mig. Sen fick jag gå under Eklunds ledning hela dagen och bl.a. fick jag hjälpa till med att byta huvudkompressor på ett nytt Rc-lok (1017). Jag kommer väl ihåg det, eftersom jag lyckades slå huvudet i en balk inne i maskinrummet. På spåret bredvid står Rc 1026 efter krock med älg.
>>Kl 16 ringde klockan för dagens slut. Eklund brukade "lifta" med det Ma-lok, som skall dra "Nordpilen" (snälltåg 94, till Luleå, Kiruna och Narvik) ner till Stockholm C som står på stallspår 11 tipsar mig om detta, på så sätt åker jag gratis till Stockholm C.
>>Fredag, andra dagen:
>>Åter med tåget 07:.07 från Stockholm C till Ulriksdal, blir igenkänd hos portvakten. Idag skall jag vara med den legendariske förstereparatören "Viking" som handledare i motorvagnshallen. Jag går med honom i översynslaget på "Paprikatågen". Denna dag har matsäcken blivit hemma och jag följer med Viking och gubbarna till markan(1) för en välsmakande pytt i panna med ägg. Efter lunch får jag prova på att köra ett ”Paprikatåg” ut och in i vagnhallen under överinseende av Viking själv. Viking som dagligen åkte hem med ovannämnda Ma-lok lär mig dvärgsignalernas betydelse under resan hem till Karlberg. Vid framkomsten till Stockholm C får jag varje dag en ordentlig pratstund med lokföraren (placerad i Ånge som dagsovit i Hagalund) medan han väntar på sitt biträde. På Centralen väntar även pappa, jag skall följa med honom till Alvik och SALK-hallen där han skall spela sin ”fredagstennis” som jag gärna vill se.
>>Jag var ledig över helgen och veckan därpå var jag med Viking på motorvagnsöversynen. Detta fick jag välja själv då jag trivdes bra ihop med reparatörerna i Vikings översynslag. Kan tilläggas att Viking var ett bland många ”original” i Hagalund, han gick alltid omkring med en svart basker på huvudet.
>> En av de sista dagarna var jag bl.a. med om att dra ut ett ånglok litt E (tyvärr minns jag ej numret) till lokstallet i Sundbyberg där det skulle konserveras och ställas in för beredskapsändamål. Dragare var Hagalunds trotjänare E2 1331.
>>
>>
>>Hagalund 14 februari 1966. E2 1331 och Du 315. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum
>>
>>Sista dagen, efter 10 dagars pryande:
>>har jag fått ett tillståndskort för färd på lok, utskrivet av lokstationschefen Ralph Davidsson för att åka på lok Stockholm - Eskilstuna Tur o Retur med tågparen 3605 och 3606, med lokförare Hans Hörngren, en mycket trevlig och sympatisk förare. Det duggregnar hela dagen vilket gör sitt till för lövhalkan på den gamla kurviga Eskilstunalinjen. Vid uppehållet i Eskilstuna är vi hungriga, då smakar det bra med ägglåda på järnvägsrestauranten (1). På hemvägen får jag prova på att köra, det är en D-maskin med bromsventil typ K16, det är inte lätt att stanna på tågklarerarens stoppsignal i Åkers Styckebruk, så stackars Hörngren får nödbromsa hela tåget, får dock köra vidare till infartssignalen vid Södertälje södra, där tar Hörngren över fram till Centralen, där vi klev av. Denna tur blev en kul avslutning på pryon.
>>Det var en trevlig PRYO-tid, -ja så började min tid vid järnvägen. Jag har fortfarande än idag kontakt med Ove Kronbjörk och dåvarande maskiningenjören Ralph Davidsson i Hagalund vilka gärna berättar mer...
>>"Fotnot 1" Stockholms skolor betalade lunch och resor för samtliga Pryo-elever ute på arbetsplatserna. Ett Tack till Stockholms Stad för denna goda generositet.
>>
>Tack Gustav för en mkt trevlig berättelse!
>Du fick iallafall en vinst lott när det gällde pryo. Efter mina önskemål ordnade skolan pryo vid ungefär samma tidpunkt på SJ, men det blev tyvärr bara SJ:s ilgods vid Cst. Där satt jag och stämplade fakturor hela tiden förutom 1 dag där jag blev bjuden lokåkning Sthlm-Västerås-Sthlm. Ditvägen var det Da och hem paprika motorvagn.
>Sedan blev det ju ett pryo tillfälle till. Men då sa skolan nej till att ha en likartad pryo (med likartad pryo avsågs järnväg/spårväg). Jag hade lämnat önskemål om pryo på Mörby verkstad. Platsen på Mörby gick då istället till en en annan i klassen som inte hade något järnvägsintresse och jag var tvungen att välja något helt annat.
>Du nämner om en loktransport till Sundbyberg. Genom uteslutningsmetoden av dom få E/E2 lok som då var beredskapslok i Sthlms trakten sätter jag en slant på att det var E 900 du såg. E 900 är idag bevarad av Sveriges Järnvägsmuseum som det först tillverkade E loket.
>Förutom E 900 hade distriktet 2 E2 lok som beredskap i Enköping (951 och 1154) därutöver driftloket och slitvargen 1331 (som är med på bild) och E 1195 som var borta en tid för revision och återkom till Hagalund 1970
>ConnyMin andra PRYO ägde rum i mars 1969, jag hamnade då på en fotofirma "Documentkopia AB" på Gumshornsgatan alldeles i närheten av skolan, mycket trevligt ställe där jag själv fick ta med mina egna bilder och lära mig förstora och kopiera.
Ha det Gott
Gustaf.
>>MINA MINNEN SOM PRYOELEV I HAGALUND
>>av Gustaf Wadsten
>>I oktober 1968 hade jag som "åttondeklassare" i Hedvig Eleonora Folkskola i Stockholm förmånen att få "Prya" som det hette på den tiden (praktisk yrkesorientering PRYO) på SJ:s lokstation i Hagalund utanför Stockholm. Detta ägde rum efter förhandlingar mellan SJ och skolans rektor Eric Thorsén.
>>Torsdag, första dagen:
>>Sover dåligt och vaknar tidigt klockan 6 full av förväntan, tidigt för mig som annars gick upp halv åtta. Mamma har gjort god matsäck som jag plockar ut ur kylskåpet och stoppar ner i bagen, Skyndar mig sedan fort iväg för att hinna med tunnelbanan från Karlaplan till T-centralen och vidare med pendeltåget, som bestod av ett Xoa6-tåg, från Stockholm C klockan 07:07 mot Upplands Väsby. Går av i Ulriksdal, biljetten dit kostade mig 1,40 (1). Därefter promenerade jag över Enköpingsvägen (E18) fram till portvakten, där blir det "stopp och belägg!", anmälan krävs, hänvisning till byrådirektör Ove Kronbjörk (legendarisk i Hagalund). Vederbörande kommer personligen och hämtar mig och två elever till, vi går till hans kontorsrum, som är beläget i "Vita huset", väl där beskriver Kronbjörk verksamheten på lok- och vagnstationen, därefter får vi skriva på ett papper där SJ fråntager sig allt ansvar för eventuella olyckor m.m.
>>

>>
>>Hagalund 29 april 1965. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum
>>
>>Skyddsombudet för lokverkstaden Ragnar Andersson kommer sedan upp och hämtar oss. Han visade oss runt i hela den stora Hagalundsanläggningen, lokverkstaden, vagnhallarna, hela bangården samt tvätten (där all sovvagns och överliggningstvätt från hela landet hamnar) m.m. Var skall jag placeras? I lokverkstaden förstås! Där presenterar Ragnar Andersson mig för förste verkmästare Eklund (gick under namnet "Ekan") han fick hand om mig första dagen. Vi började med att bege oss till förrådet för att hämta ut passande blåställ, tvål och raffinol till mig. Sen fick jag gå under Eklunds ledning hela dagen och bl.a. fick jag hjälpa till med att byta huvudkompressor på ett nytt Rc-lok (1017). Jag kommer väl ihåg det, eftersom jag lyckades slå huvudet i en balk inne i maskinrummet. På spåret bredvid står Rc 1026 efter krock med älg.
>>Kl 16 ringde klockan för dagens slut. Eklund brukade "lifta" med det Ma-lok, som skall dra "Nordpilen" (snälltåg 94, till Luleå, Kiruna och Narvik) ner till Stockholm C som står på stallspår 11 tipsar mig om detta, på så sätt åker jag gratis till Stockholm C.
>>Fredag, andra dagen:
>>Åter med tåget 07:.07 från Stockholm C till Ulriksdal, blir igenkänd hos portvakten. Idag skall jag vara med den legendariske förstereparatören "Viking" som handledare i motorvagnshallen. Jag går med honom i översynslaget på "Paprikatågen". Denna dag har matsäcken blivit hemma och jag följer med Viking och gubbarna till markan(1) för en välsmakande pytt i panna med ägg. Efter lunch får jag prova på att köra ett ”Paprikatåg” ut och in i vagnhallen under överinseende av Viking själv. Viking som dagligen åkte hem med ovannämnda Ma-lok lär mig dvärgsignalernas betydelse under resan hem till Karlberg. Vid framkomsten till Stockholm C får jag varje dag en ordentlig pratstund med lokföraren (placerad i Ånge som dagsovit i Hagalund) medan han väntar på sitt biträde. På Centralen väntar även pappa, jag skall följa med honom till Alvik och SALK-hallen där han skall spela sin ”fredagstennis” som jag gärna vill se.
>>Jag var ledig över helgen och veckan därpå var jag med Viking på motorvagnsöversynen. Detta fick jag välja själv då jag trivdes bra ihop med reparatörerna i Vikings översynslag. Kan tilläggas att Viking var ett bland många ”original” i Hagalund, han gick alltid omkring med en svart basker på huvudet.
>> En av de sista dagarna var jag bl.a. med om att dra ut ett ånglok litt E (tyvärr minns jag ej numret) till lokstallet i Sundbyberg där det skulle konserveras och ställas in för beredskapsändamål. Dragare var Hagalunds trotjänare E2 1331.
>>

>>
>>Hagalund 14 februari 1966. E2 1331 och Du 315. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum
>>
>>Sista dagen, efter 10 dagars pryande:
>>har jag fått ett tillståndskort för färd på lok, utskrivet av lokstationschefen Ralph Davidsson för att åka på lok Stockholm - Eskilstuna Tur o Retur med tågparen 3605 och 3606, med lokförare Hans Hörngren, en mycket trevlig och sympatisk förare. Det duggregnar hela dagen vilket gör sitt till för lövhalkan på den gamla kurviga Eskilstunalinjen. Vid uppehållet i Eskilstuna är vi hungriga, då smakar det bra med ägglåda på järnvägsrestauranten (1). På hemvägen får jag prova på att köra, det är en D-maskin med bromsventil typ K16, det är inte lätt att stanna på tågklarerarens stoppsignal i Åkers Styckebruk, så stackars Hörngren får nödbromsa hela tåget, får dock köra vidare till infartssignalen vid Södertälje södra, där tar Hörngren över fram till Centralen, där vi klev av. Denna tur blev en kul avslutning på pryon.
>>Det var en trevlig PRYO-tid, -ja så började min tid vid järnvägen. Jag har fortfarande än idag kontakt med Ove Kronbjörk och dåvarande maskiningenjören Ralph Davidsson i Hagalund vilka gärna berättar mer...
>>"Fotnot 1" Stockholms skolor betalade lunch och resor för samtliga Pryo-elever ute på arbetsplatserna. Ett Tack till Stockholms Stad för denna goda generositet.
>>
>Tack Gustav för en mkt trevlig berättelse!
>Du fick iallafall en vinst lott när det gällde pryo. Efter mina önskemål ordnade skolan pryo vid ungefär samma tidpunkt på SJ, men det blev tyvärr bara SJ:s ilgods vid Cst. Där satt jag och stämplade fakturor hela tiden förutom 1 dag där jag blev bjuden lokåkning Sthlm-Västerås-Sthlm. Ditvägen var det Da och hem paprika motorvagn.
>Sedan blev det ju ett pryo tillfälle till. Men då sa skolan nej till att ha en likartad pryo (med likartad pryo avsågs järnväg/spårväg). Jag hade lämnat önskemål om pryo på Mörby verkstad. Platsen på Mörby gick då istället till en en annan i klassen som inte hade något järnvägsintresse och jag var tvungen att välja något helt annat.
>Du nämner om en loktransport till Sundbyberg. Genom uteslutningsmetoden av dom få E/E2 lok som då var beredskapslok i Sthlms trakten sätter jag en slant på att det var E 900 du såg. E 900 är idag bevarad av Sveriges Järnvägsmuseum som det först tillverkade E loket.
>Förutom E 900 hade distriktet 2 E2 lok som beredskap i Enköping (951 och 1154) därutöver driftloket och slitvargen 1331 (som är med på bild) och E 1195 som var borta en tid för revision och återkom till Hagalund 1970
>ConnyMin andra PRYO ägde rum i mars 1969, jag hamnade då på en fotofirma "Documentkopia AB" på Gumshornsgatan alldeles i närheten av skolan, mycket trevligt ställe där jag själv fick ta med mina egna bilder och lära mig förstora och kopiera.

Gustaf.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar